Racial quotas in public universities: do they need to continue?

Authors

Keywords:

Affirmative Policies. Public Universities. Institutional Racism.

Abstract

This article problematizes the partial result of the thesis “Affirmative Policies in Brazil: racial values ​​in Brazilian federal universities (2004-2018)”, linked to the Education, History, Politics, Society Program (EHPS), of the Pontifical Catholic University of São Paulo. Paulo (PUC -SP), whose investigation for the previously mentioned thesis received funding from the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), with a theoretical basis in Adorno, Boudieu, Candau, Carvalho, Dávila, Fernandes, Foucault, Hall, Hasenbalg, Mananga, Milton Santos and others, in addition to official documents from the universities investigated. It was identified that Affirmative Action Policies are intrinsic to the historical struggles of black and social movements, and were decisive for the access of black, brown and indigenous people to federal universities, especially after the sanction of Law 12.711/2012, but without achieving it proportionality in Brazilian society, an aspect that requires the continuity of affirmative action policies to achieve this equity.

Author Biography

Josefa Neves Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutora em Educação, História, Política, Sociedade no Programa de Pós-graduação de mesmo nome: Educação, História, Política, Sociedade (EHPS), na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com concentração em Educação e Ciências Sociais e enfoque em História da Educação Brasileira. Tese intitulada “Políticas Afirmativas no Brasil: Cotas Raciais nas Universidades Federais Brasileiras (2004-2018)”. É mestra em História - Programa História Social - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP. Especialista (Lato Sensu) em História, Sociedade e Cultura pela Pontifícia Universidade de São Paulo (PUC-SP). É licenciada em História pela Universidade Sant’Anna, bacharela em Jornalismo pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) e licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Boa Esperança - FAFIBE. Possui experiência com o ensino fundamental e médio na educação pública e privada no estado de São Paulo, e também com o ensino superior em instituições de ensino particular no estado de São Paulo, em especial com a educação étnico racial. Atualmente é professora no Departamento de História da Autarquia Educacional de Afogados da Ingazeira, estado de Pernambuco - Faculdade do Sertão do Pajeú (FASP), onde também orienta trabalhos de iniciação cientifica. É autora do Ebook Tempo Histórico, Pandemia e Fascismo no Brasil, 2020, e da mesma obra impressa publicada em 2021, além da obra resultado da dissertação de mestrado Caminhos e Descaminhos da Meritocracia Contra as Políticas de Ação Afirmativa na Universidade de São Paulo, 2023, todas financiadas e publicadas pela editora FiloCzar, São Paulo. É autora do artigo “Uma Análise das Políticas Afirmativas nas Universidades Federais: cotas para estudantes negros”, publicado em capítulo do livro História: Espaço Fecundo para Diálogos 2. A autora possui vários artigos relacionados às suas pesquisas, publicados em simpósios e Congressos realizados pela Associação Nacional de História (ANPUH), bem como palestras educacionais proferidas em instituições nas quais lecionou e em instituições educacionais públicas de São Paulo e Pernambuco

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Published

2024-07-29

How to Cite

RODRIGUES, J. N. Racial quotas in public universities: do they need to continue?. Kairós: Revista Acadêmica da Prainha, Fortaleza, v. 20, n. 1, p. 178–191, 2024. Disponível em: https://ojsteste.ojs.catolicadefortaleza.edu.br/index.php/kairos/article/view/511. Acesso em: 19 sep. 2024.

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Artigos